Čarobna moč gledališča otroke uči tudi odgovornosti in solidarnosti

Gledališče Koper s pestrim programom za otroke vse bolj igra vlogo obalnega kulturno-izobraževalnega centra, ki ga otroci radi obiščejo. Prizadeva si za oblikovanje široke palete vsebin, ki otrokom ponujajo več kot le zabavo.

Gledališka pedagoginja Vanja Korenč Foto: Jaka Varmuž
Gledališka pedagoginja Vanja Korenč Foto: Jaka Varmuž

Ni skrivnost, da se je mlado koprsko gledališče rodilo prav z otroško predstavo. “Vsi, ki smo verjeli vanj, smo vedeli, da se mora z njim roditi tudi novo občinstvo, novi ljudje, ki bodo rasli in zoreli z nami. Zato vas imamo za sopotnike in prijatelje, zato ste za nas najpomembnejši,” je v uvodu letošnje gledališke sezone zapisala direktorica Gledališča Koper Katja Pegan.

In res. Skrb za mlado občinstvo je že od ustanovitve eno od poslanstev koprskega gledališča, v katerem gledališki program za otroke in mlade ni pomemben le z vidika oblikovanja bodočega abonmajskega občinstva, poudarja gledališka pedagoginja Vanja Korenč: “Gledališče otroka vpelje v svet zabave in znanja, spodbuja domišljijo, vzpostavlja vrednote in nudi zavetje. Čarobna moč gledališča nas uči poguma, ustvarjalnosti, odgovornosti, solidarnosti, empatije, kritičnega razmišljanja, razumevanja sveta okrog nas in še mnogo več.”

Gledališče kot poligon veščin

Gledališče je medij, v katerem je mogoče odkrivati mnogo veščin. Predvsem je to šola za življenje. S profesionalnim pristopom slušatelje učim iskrenosti, neposrednosti, odgovornosti do sebe in drugih, spoštovanja, sprejemanja drugačnih in učinkovitega dela v skupini. Gledališče zahteva timsko delo, kjer je pomemben vsak najmanjši kamenček v delovnem procesu. Vsak posameznik je svet zase, ki v ustrezni skupinski dinamiki dobi priložnost, da se na svoj način izrazi na odru. Poleg veščin odrskega govora in izraznosti telesa slušatelji ozaveščajo svoj potencial, ki v varnem okolju gledališča ponuja neskončne možnosti ustvarjanja in izražanja. Oder spodbuja ustvarjalno mišljenje, ki vedno prehaja od besed k dejanjem. Veseli me, da lahko gledališče približam tudi otrokom, ki so drugačni, vendar hkrati neusahljiv vir idej in spodbuda sebi ter drugim na poligonu življenja.  Gregor Geč, dramski igralec in pedagog 

Prvi korali v svet gledališča

Gledališče Koper vsako leto pripravi dve lastni otroški produkciji, v skoraj dveh desetletjih obstoja pa so se med njimi zvrstile tako vsem znane pravljice kot tudi krstne uprizoritve slovenskih dramskih besedil. Ti dve in gostujoče uprizoritve drugih slovenskih gledališč skupaj sestavljajo dva otroška abonmaja. Prvega, ki so ga poimenovali Mali oder, sestavlja pet predstav na malem gledališkem odru. Ponosno poudarjajo, da so v letošnji sezoni opazili velik porast abonentov “najmanjšega” abonmaja. Intimnost male dvorane in bližina odra njihovim najmlajšim obiskovalcem dajeta občutek varnosti, interaktivnost predstav pa jim omogoča, da z odrskimi junaki sklenejo pravcata prijateljska zavezništva. Po drugi strani pa abonma Mavrična ribica s sedmimi predstavami na velikem odru gledališče predstavi v vsej svoji veličini.

Abonmajski program podpirajo spremljevalne vsebine, s katerimi želijo otrokom ponuditi celostno gledališko izkušnjo. Zanje pripravljajo ustvarjalne delavnice, pogovore o predstavah, učne ure o gledališču in gledališkem bontonu in še kaj. Razvijanje novih programskih vsebin, ki bi še razširile ponudbeno paleto, pa v Gledališču Koper razumejo kot eno od prioritet pri oblikovanju programa. Zato se v okviru petletnega projekta kulturno-umetnostne vzgoje Prvi prizor trudijo, da bi kulturo in umetnost naredili razumljivo ter da bi še bolje razumeli želje in potrebe mladega občinstva. “Nosilec projekta Prvi prizor je Drama SNG Maribor, s katero sodelujemo različni projektni in strokovni partnerji. Projekt temelji na sodelovanju kulturno-umetnostnih na eni in vzgojno-izobraževalnih ustanov na drugi strani,” je o projektu povedala Korenčeva. Tako si tudi v koprskem gledališču prizadevajo za oblikovanje preprostega modela sodelovanja med umetniki in pedagogi ter želijo profesionalno gledališko produkcijo predstaviti kot celovit spekter izraznih sredstev. 

Most med kulturo in izobraževanjem vztrajno krepijo tudi z zdaj že tradicionalnim jesenskim Festivalom otroških predstav za mularijo Pri svetilniku. Takrat se v nekaj tednih zvrsti več gledaliških predstav in drugih dogodkov za različne starostne skupine, ki jih obiščejo šole iz vseh štirih obalnih občin, pa tudi iz Hrpelj, Komna in Ilirske Bistrice. Festival je pred osmimi leti nastal z željo, da bi vsakemu otroku iz koprske in sosednjih občin vsaj enkrat v šolskem letu omogočili obisk gledališča. Glede na to, da v zadnjih letih ugotavljajo rekorden obisk, kaže, da so v koprskem gledališču vsako leto korak bliže uresničitvi tega cilja.

Gledališka valilnica talentov

Med vsebinami, ki jih pripravljajo za otroke, velja omeniti še kulturni občasnik za mlade zanesnjake Svetilnik, ki izhaja že enajsto leto. Brezplačne številke vsebinsko zasnujejo in pripravijo v sodelovanju s številnimi drugimi obalnimi kulturnimi ustanovami; le-te skušajo otrokom na interaktiven način približati kulturne vsebine, ki predstavljajo stalno dejavnost posameznega kulturnega zavoda.

Da imajo otroci radi gledališče in da znajo začutiti čarobnost odrskih desk, pa dokazuje tudi vedno večji vpis v gledališko šolo, ki jo vodita dramski igralec Gregor Geč in pedagoginja Vanja Korenč. Gledališka šolaMavrična ribica je namenjena osnovnošolcem, ki od oktobra do maja z osnovnimi gledališkimi in improvizacijskimi tehnikami spoznavajo svet igre ter se preizkusijo v pisanju dramskih besedil. V učnem procesu se seznanijo tudi z delom režiserja, scenografa in kostumografa ter tako spoznajo celotno delovanje gledališča. Ob koncu gledališke sezone se občinstvu predstavijo s končno produkcijo, kar je za nadebudne ljubitelje gledališča vsekakor neprecenljiva izkušnja.

Ustvarjanje za mlade je tako zagotovo ena od poglavitnih nalog Gledališča Koper. Želja po ustvarjanju in oblikovanju kakovostnega programa jim, kot pravijo, daje zagon za odkrivanje novih možnosti in novih svetov, zato upajo, da njihov trud čutijo tudi njihovi mladi obiskovalci, ki jih tako radi sprejmejo v svoje prostore. Iskrenemu, radoživemu in radovednemu občinstvu želijo pokazati, “koliko znanja in ljubezni premore naša umetnost, ki smo se ji zavezali, in kako zelo bi radi, da bi vas navdihovala, plemenitila in bodrila”, je še zapisala Katja Pegan. V tem velikem in velikokrat nerazumljivem svetu pa sta prav ljubezen in znanje poglavitni vodili za življenje. KV


Najbolj brano